آراء و نظریات اجرایی «پیترسلارز» در تئاتر– پروژه عملی: کارگردانی نمایش «خیانت» نوشته «هرولد پینتر»
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده کیومرث قنبری آذر نیر
- استاد راهنما مسعود دلخواه
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
چکیده: این پایان نامه نگاهی است به اندیشه ها و تکنیک های کارگردانی «پیتر سلارز»، کارگردان برجسته ی تئاتر نیمه ی دوّم قرن بیستم و تلاشی است برای شناخت نحوه ی نگرش وی به تئاتر و انتظاراتی که او از یک نمایش - به قول خودش - به مثابه یک عمل اجتماعی و اخلاقی دارد. فصل اوّل این پایان نامه، اختصاص دارد به کلّیاتی درباره ی «سلارز» و اندیشه هایش و نیز نظریات برخی منتقدین درباره ی او. در این فصل سعی بر آن است که به نحوه ی نگرش «سلارز» به تئاتر نزدیک شویم. یکی از علایق اصلی «پیتر سلارز»، پرداختن به اُپرا و تئاتر موزیکال است. در فصل دوّم این پایان نامه، نگرش او به اُپرا و نظریات و تکنیک های او در استفاده از موسیقی - که او به عنوان منبعی برای الهامات خویش برای رسیدن به تصاویر مورد استفاده قرار می دهد - مورد بررسی قرار می گیرد. فصل سوّم پایان نامه اختصاص دارد به نظریات «سلارز» درباره ی مفهوم فضای نمایش و استفاده ی او از طراحی صحنه برای رسیدن به فضای نمایش. در این فصل همچنین به طراحی های ویژه ی آثار «سلارز» و استفاده های هوشمندانه ی او از تکنولوژی و مولتی مدیا در اجراهایش پرداخته می شود و در فصل چهارم پایان نامه، تلاش می کنیم تا مولفه های پست مدرنیستی اجراهای این کارگردان بزرگ را - تا حدّ امکان - بررسی نموده و آثار وی را به عنوان کارگردانی پست مدرن مورد تحلیل قرار دهیم. فصل آخر، شامل بررسی نمایش «بادگیرها» - به عنوان یکی از آثار برجسته ی «سلارز» است؛ این نمایش دربرگیرنده ی بسیاری از مولفه های تئاتر پست مدرن بوده و به ما امکان می دهد که «سلارز» را کارگردانی پست مدرن معرفی کنیم.
منابع مشابه
بررسی نمودهای آراء و نظریات باختین در تئاتر استانیهفسکی
ولادزمیر استانیهفسکی، یکی از شناختهشدهترین کارگردانان اخیر تئاتر میباشد. وی بعنوان موسس و کارگردان هنری گروه تئاتر گارژنیتزه، دستاوردهای بسیاری را در زمینههای فرآیند تولید و اجرای تئاتر کسب نموده و این دستاوردها مورد توجه بسیاری از گروههای اجرایی و نظریهپردازان قرار گرفته است. بنابر اعتقاد بسیاری از منتقدان و نظریهپردازان عرصهی تئاتر از جمله پال آلین محقق انگلیسی، مهمترین علل کسب دست...
متن کاملشیوه های اجرایی دو کارگردان تئاتر لهستان (تادئوش کانتور و یرژی گرتوفسکی)- پروژه عملی: کارگردانی نمایش «مکبث»
این پایان نامه به بررسی شیوه های اجرایی تادئوش کانتور و یرژی گروتوفسکی دو کارگردان مهم تئاتر تجربی لهستان می پردازد . دو هنرمندی که علاوه بر کارگردانی تئاتر ، در طول زندگی هنری خود ایده های ابتکاری بسیاری را در مانیفیست ها و تئوری هایشان ارائه دادند ، ایده هایی که تأثیر قاطعی بر زیبایی شناسی تئاتر اواخر قرن بیستم گذارد . آنها بر هر یک از دوره های کاری خود نامی نهادند و در این راه تئوری های خود ...
15 صفحه اولجایگاه تماشاگر در نظریات اجرایی اگوستوبوال-پروژه عملی: کارگردانی نمایشنامه «کوسه نشینان»
مورد توجه قرار گرفتن تماشاگر در تئاتر و تلاش برای به دست آوردن جایگاه حقیقی اش، حاصل دریافت های نوین و راهگشای شمار زیادی از نظریه پردازان تئاتر قرن بیستم است. بسیاری از نوآوری های این دوره بر اساس تغییر در زاویه ی دید و نسبت تماشاگران با اثر و یا جایگاه آنان شکل گرفت. بر این اساس می توان تاریخ دگرگونی های تئاتر در قرن بیستم را حول محور دگرگونی رابطه ی تماشاگر با تئاتر دانست. آگوستوبوآل به تبع ...
15 صفحه اولزندگی و آثار یک زن بازیگر در تئاتر ایران، هما روستا پروژه عملی: کارگردانی نمایش لاموزیکا
چکیده ندارد.
15 صفحه اولتئاتر پداگوژی در آموزش و پرورش ایران – پروژه عملی: کارگردانی نمایش آهسته با گل سرخ
"تئاتر پداگوژی" به عنوان تشکیلات مبتکری است که در یک پروسه¬ی روشمند - عملی و تئوری، انعطاف پذیر بوده و در این راه آغاز به تثبیت خود کرده."تئاتر پداگوژی" امروزه در مسیری قرار دارد که اندیشمندان آن را «مسیری به سمت علوم نرمال» می¬دانند. آنچه که در مورد"تئاتر پداگوژی"حائز اهمیت است، این است که پدیده¬ی "تئاتر پداگوژی" صاحب پیشینه¬ای بسیار قدیمی¬تر از نام خود است که ظاهراً از دهه¬ی 50 در شرق آلمان و ...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023